El Calafate

29 oktober 2018 - El Calafate, Argentinië

Maandag 29 oktober

We vliegen naar El Calafate, daar is de grootste Gletsjer (Perito Moreno) van de wereld en die moeten we zien natuurlijk. Na aankomst pakken we de taxi naar onze Hostel waar we gelijk alle excursies boeken die we willen. We lopen een rondje door dit stadje die erg toeristisch is en brengen gelijk onze was naar de laundry. We hebben tijd over dus denken al na over de volgende bestemming, we willen vanaf hier gaan bussen maar de dienstregeling waarvan we gebruik willen maken start op 15 november. Er is wel een alternatief maar dat is 14 uur in een bus en s’ nachts rijden, we gaan weer vliegen.

Dinsdag 30 oktober

We moeten vroeg opstaan en stappen in een taxibusje, die brengt ons naar de Gletsjer. Onderweg wordt er een keer gestopt voor een fotomoment. Voor ons hoeft dat niet maar het hoort erbij als je iets georganiseerds inkoopt, na een paar uur komen we aan bij een haven. Met een boot varen we naar de Gletsjer, het uitzicht is buitengewoon maar het wordt nog beter. De gids staat al  te wachten en geeft uitleg, we krijgen spijkerschoenen aangebonden en handschoenen. Lopen op een Gletsjer is niet zonder risico, de gids loopt voorop en een 2e sluit af, de groep is niet groter dan 10 personen vanwege het risico. Onwennig op onze spijkerzolen beklimmen we de Gletsjer, een stevige wandeling dit, de Gletsjer is zo’n 80 meter hoog maar eenmaal daar wordt je overmeesterd door de schoonheid van ijs, het zonlicht doet spectaculaire dingen met het ijs. Er vergeet niet, dit monster van ijs leeft, schuift 25 cm per dag naar zijn eindpunt waar het afbrokkelt in het zoetwatermeer. Brokken zo groot als flatgebouwen storten zich in het water, je hoort de Gletsjer onder je voeten kraken en kreunen. Een bijzondere ervaring dit die een uur of 2 duurt, daarna terug op de boot en weer in het taxibusje het is nog niet klaar. Met het busje rijden we naar de andere zijde van de Gletsjer, dat is de meest actieve kant, daarop lopen zou echt veel te gevaarlijk zijn. Via een pad en balustrade is er goed zicht op de Gletsjer, om de haverklap breken er enorme stukken ijs af met een oorverdovend geluid. Het geluid wat daarbij vrijkomt is echt niet te beschrijven, dit ga ik nooit meer vergeten.

Woensdag 1 november

Vandaag weer naar een Gletsjer, met een busje naar een rondvaartboot die in een fjord naar de Gletsjer vaart. Na de ervaring van gisteren is dit een tamme bedoeling, in de boot ook kinderen en mensen die slecht ter been zijn. We beseffen nog meer dat we gisteren iets heel bijzonders hebben gedaan, vanaf de boot maken we mooie foto’s en de omgeving is als uit een natuur documentaire. We hebben geen spijt van deze trip maar het is anders. S ‘avonds bier, wijn en grote brokken vlees, op naar de volgende dag.

Donderdag 2 november

Vandaag hebben we weer een auto gehuurd, helaas weer van het niveau Frankie. Er was niets anders beschikbaar, eerst de tank volgooien. En dan door naar een nationaal park waar we een wandeling gaan doen. Zoals eerder verteld, de afstanden zijn groot dus eerst 2,5 uur rijden. Daar aangekomen scoren we een bak koffie en gaan naar de toeristeninformatie waar we een wandelroute uitzoeken van 4 uur. Met de auto naar het beginpunt, de wandeling is pittig, we stijgen totaal 750 meter, aan het einde van de route is een bergmeer waar we een broodje eten. We lopen terug de berg weer af, berg wandelaars weten dat afdalen zwaarder is, ik voel mijn oude ski knieën. S ‘avonds leveren we de auto weer in, geen problemen gehad. We gaan slapen, morgen weer vliegen.